فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
Leather Craft Shop Nima
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:پالتو پوست 09197286656, توسط نیما ذاکری سعید |

 

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:نمونه یک طرفه و کیف دستدوز (چرم نیما)09197286656, توسط نیما ذاکری سعید |

 

 

 

 

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:نمونه کیف کتی و جیبی چرمی (چرم نیما)09197286656, توسط نیما ذاکری سعید |

 

 

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:نمونه محصولات چرمی دستدوز(چرم نیما) 09197286656, توسط نیما ذاکری سعید |

 

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:نمونه محصولات چرمی دستدوز(چرم نیما) 09197286656, توسط نیما ذاکری سعید |

 

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:نمونه محصولات چرمی دستدوز(چرم نیما) 09197286656, توسط نیما ذاکری سعید |

 

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:نمونه محصولات دستدوز (چرم نیما) 09197286656, توسط نیما ذاکری سعید |

 

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:نمایشگاههای صنایع دستی خارج از کشور , توسط نیما ذاکری سعید |

نمایشگاه الجزایر 16 الی 25 آبان ماه هزینه 12 تا 15 میلیون تومان

نمایشگاه بلاروس 3الی 10 دی ماه هزینه 12 تا 15 میلیون تومان

نمایشگاه مالزی -تجاری جهان اسلام 3الی 6 مهرماه هزینه 12 الی 15 میلیون تومان

نمایشگاه گرجستان 21الی 25 شهریور ماه 

برای اطلاعات بیشتر با معاونتهای صنایع دستی شهر خود تماس حاصل فرمائید .

 

 
اجاره غرفه های 300 هزار تومانی برای هنرمندان صنایع دستی
هنرمندان صنایع دستی معتقدند که اجاره غرفه ای با هزینه 300 هزار تومان برای آنها که از راه هنرشان روزگار می گذرانند، سخت است به همین علت با واگذاری نمایشگاهها به بخش خصوصی که نتیجه آن هزینه بر بودن شرکت در نمایشگاههاست مخالف هستند و این اعتراض خود را با عدم استفبال از نمایشگاهی که مشهد برگزار شد، نشان دادند.

به گزارش خبرنگار مهر، يازدهمين نمايشگاه بين المللي هتلداري، گردشگري و صنايع دستي در محل نمايشگاه بين المللي مشهد در فضاي هفت هزار مترمربعي برگزار شد و شركتهاي داخلي و خارجي، تشكلهاي سرمايه گذاري، گردشگري، تجهيزات هتلداري، صنعتگران صنايع دستي و دفاتر خدمات مسافرتي از سراسر كشور در آن حضور داشتند.

همچنین سه هزار و ۲۰۰ مترمربع از مجموع فضاي اين نمايشگاه به بخش گردشگري، صنايع و تجهيزات وابسته و هزار مترمربع آن به غرفه هاي صنايع دستي و هنرهاي سنتي اختصاص داشت.

يازدهمين نمايشگاه هتلداري، گردشگري و صنايع دستي مشهد با همکاری اداره كل ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي، اتحاديه هاي مربوطه و مشاركت شركت نمايشگاه بين المللي مشهد برپا شد و تا اول شهریور ماه نیز ادامه داشت. منتها برخی از هنرمندان از شرکت در این نمایشگاه به دلیل واگذاری آن به بخش خصوصی و دریافت اجاره غرفه از هنرمندان صنایع دستی امتناع کردند.

هر چند که معاون صنایع دستی کشور در گفتگو با خبرنگار مهر، برگزاری این نمایشگاه را بی ارتباط با معاونت صنایع دستی دانست و گفت که اداره نمایشگاههای خراسان رضوی تماما برگزار کننده این نمایشگاه است و حمایت ما از هنرمندان تنها در نمایشگاههایی است که برگزار کننده سازمان میراث فرهنگی باشد.

اما مدارک وشواهد موجود نشان می دهد که این نمایشگاه با همکاری میراث فرهنگی و مشارکت بخش خصوصی برگزار شده بود.

طبق آنچه مدیرکل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی در نامه ای اعلام کرده است، یازدهمین دوره نمایشگاه هتلداری، گردشگری و صنایع دستی مشهد با حمایت این اداره کل و سایر اتحادیه ها و انجمن های ملی و بین المللی برگزار شده که تاسیسات گردشگری، صنایع دستی و هنرهای سنتی از جمله بخش های مشارکت کننده در این نمایشگاه هستند بنابراین خطاب به مدیران کل میراث فرهنگی استانهای دیگر اعلام کرده که بخش خصوصی فعال در این حوزه هتلداری گردشگری و صنایع دستی را برای شرکت در این نمایشگاه ترغیب کنند. منتها اگر آن اداره کل تمایل به ایجاد غرفه دارد از تسهیلات ویژه ای برخوردار می شود.

برخی از هنرمندان صنایع دستی نیز پس از آنکه با خبر شدند شرکت در این نمایشگاه برخلاف نمایشگاه های دیگر برای آنها هزینه بر است و باید بابت اجاره غرفه ها هزینه بپردازند، از شرکت در این نمایشگاه سرباز زدند چرا که عنوان می کردند واگذاری این نمایشگاه به بخش خصوصی باعث شده است تا دیگر آنها نتوانند از تسهیلات لازم برای حضور هنرمندان در این نمایشگاهها استفاده کنند.

هزینه اجاره هر متر مربع از یک غرفه 12 متری، 65 هزار تومان بود که با احتساب 50 درصد تخفیف به 31 هزار و 800 تومان برای هر متر مربع می رسید به همین علت هنرمندان صنایع دستی عنوان کردند از آنجا که این هزینه و هزینه های دیگری که باید برای اقامت خود در مشهد می پرداختند برای آنها سنگین است، از حضور در این نمایشگاه خودداری کردند.

مدارک و اسناد مرتبط با این نمایشگاه در آرشیو خبرگزاری مهر موجود است.

کد خبر: 2124351
تاریخ مخابره : ۱۳۹۲/۶/۵ - ۱۸:۳۰
چاپ خبر
 

امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع " خبرگزاري مهر " مجاز می باشد
 
رئیس اسبق بانک مرکزی معاون سرمایه گذاری میراث فرهنگی شد
رئیس سازمان میراث فرهنگی، رئیس اسبق بانک مرکزی را به عنوان معاون سرمایه‌گذاری این سازمان میراث فرهنگی منصوب کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد علی نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی در اولین نشست کارکنان و فعالان سه حوزه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی که روز سه شنبه در ارگ آزادی برگزار شد، در میان سخنرانی خود اعلام کرد که سید محمدحسین عادلی را به عنوان معاون سرمایه گذاری این سازمان انتخاب کرده است.

عادلی رئیس اسبق بانک مرکزی بوده است وی در سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ رییس کل بانک مرکزی ایران و بعد از آن سفیر ایران در لندن بود. وی چند هفته پس از آغاز ریاست جمهوری احمدی‌نژاد به همراه تعدادی از سفیران نزدیک به اصلاح‌طلبان به تهران فراخوانده شد.

پیش از او، سیدمحمد بهشتی و مهدی حجت هم به‌عنوان مشاور و معاون به سازمان میراث فرهنگی در ارگ آزادی راه یافته بودند.

کد خبر: 2124263
تاریخ مخابره : ۱۳۹۲/۶/۵ - ۱۶:۴۵
چاپ خبر
 

امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع " خبرگزاري مهر " مجاز می باشد
نجفی در جمع خبرنگاران؛
خروج اشیاء تاریخی از موزه ملی شایعه است/ استخدام‌ها متوقف شد
 
خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در خصوص خروج اشیاء تاریخی از موزه ملی گفت: این موضوع فعلاً در حد شایعه است و مدرک مستندی برای خروج وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمدعلی نجفی امروز در حاشیه اولین نشست فصلی خود در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در جمع خبرنگاران درباره سیاستگذاری‌ در زمینه گردشگری خارجی با بیان اینکه من قبل از اینکه ریاضیدان باشم، مدیر فرهنگی هستم، اظهار داشت:‌ در بخش گردشگری اجزای زیادی وجود دارد که باید در دستور کار قرار گیرد و طبق برنامه‌های ما قرار است برای هر کدام از بخش‌های گردشگری شامل زیارتی، سلامت و... برنامه ملی تهیه کنیم.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های دیگر هم باید در زمینه گردشگری به ما کمک کنند تصریح کرد: به عنوان مثال در حوزه گردشگری خارجی، یکی از وزارت‌خانه‌های درگیر، وزارت خارجه است که امیدواریم با رویکرد جدید این وزارتخانه که قرار است درهای کشور به روی دنیا باز شود، بتوانیم موضوع مهم مسئله روادید حل کنیم.

نجفی با بیان اینکه با سرمایه‌گذاری‌هایی که در این زمینه انجام شده است امیدواریم رشد و جهش در بخش گردشگری داشته باشیم اضافه کرد:‌ تورهای ایرانیان خارج از کشور را باید داشته باشیم تا نسل‌های بعدی ایرانیانی که در خارج هستند بتوانند به کشور سفر کنند و امیدوارم این موضوع تا ۶ ماه آینده محقق شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنین یادآور شد:‌ قیمت‌های تورهای گردشگری داخلی را باید بازار عرضه و تقاضا تعیین کندو در این بین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باید ناظر باشد.

وی با بیان اینکه باید ارزان‌سازی سفر انجام شود اضافه کرد: در این حوزه، قیمت‌ها را به نهادهای صنفی واگذار می‌کنیم و درصدد هستیم تا از مهمانسراها و اقامتگاه‌های ۳ ستاره حمایت کنیم نه ۵ ستاره. چون مردم برای سفرهای خود نیاز به اقامتگاه آرام، تمیز و مناسب دارند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز درباره مزایده خانه تاریخی پیرنیا تصریح کرد: روز گذشته از این موضوع با خبر شدم و قرار شد موضوع پیگیری شود، بحث تخریب آن را نیز از آقای ربیعی وزیر کار پیگیری می‌کنم.

نجفی همچنین درباره استخدام‌هایی که اواخر دولت دهم در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد، اظهار داشت: فعلا موضوع متوقف شده است، قرار شد کل سوابق را برای ما بفرستند و دستور داده‌ام که هیچ اقدامی برای استخدام‌ها انجام نشود.

وی درباره تخریب خانه‌ها در بافت‌های تاریخی گفت: نظارت بر عهده میراث فرهنگی است و مالکان با هماهنگی میراث فرهنگی باید اقداماتشان را انجام دهند اما باید برای مردم و مالکان این بناها نیز راه‌حل‌هایی داشته باشیم. تهران شهر تاریخی - فرهنگی است، حیف است که تبدیل به ترمینال گردشگری شود و گردشگر از آن عبور کند بلکه باید پایگاه گردشگری باشد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در خصوص خروج اشیاء تاریخی از موزه ملی نیز تصریح کرد: طبق بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم فعلا این موضوع در حد شایعه است و مدرک مستندی برای خروج وجود ندارد. باید طرح وسیعی برای اشیاء موزه‌ها با استفاده از فناوری اطلاعات اجرا کنیم.

نجفی درباره اینکه چه زمانی معاون گردشگری و معاون صنایع دستی را منصوب می‌کند، گفت: فعلا این بخش‌ها معاون دارد، به موقع اعلام می‌‌کنیم شاید معاون فعلی ابقاء شود.

وی درباره واگذاری‌هایی که اواخر دولت دهم به اسم خصوصی سازی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد نیز گفت: بخش قابل توجهی از این موضوع قابل توجیه نبوده است و نمی‌توان اختیارات حاکمیتی را به بخش خصوصی واگذار کرد در نظر دارم موضوع را مورد تجدیدنظر قرار دهم اما در عین حال باید به فعالان این بخش‌ها نیز میدان داد.

انتهای پیام/

 

 

خبرگزاری میراث فرهنگی

کد مطلب: ۱۰۶۲۱۰  |  تاريخ: ۱۳۹۲/۶/۵  |  ساعت: 13 : 46


قدم اول نجفی برای جلوگیری از خروج آثار تاریخی از فهرست میراث ملی

آغاز مذاکرات سازمان میراث فرهنگی با دیوان عدالت اداری

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در نخستین کنفرانس خبری خود از قرار ملاقات با مسئولان دیوارن عدالت اداری برای جلوگیری از خروج آثار تاریخی، از فهرست میراث ملی خبر داد. طی چندسال گذشته برخی آثار تاریخی با حکم دیوان از فهرست میراث ملی خارج و تخریب شده‌اند.

 

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در نخستین کنفرانس خبری خود از قرار ملاقات با مسئولان دیوارن عدالت اداری برای جلوگیری از خروج آثار تاریخی، از فهرست میراث ملی خبر داد. طی چندسال گذشته برخی آثار تاریخی با حکم دیوان از فهرست میراث ملی خارج و تخریب شده‌اند.
 
به گزارش CHN محمدعلی نجفی، رئیس سازمان میراث فرهنگی نخستین کنفرانس خبری خود را با حضور اصحاب رسانه‌ها برگزار کرد.
 
در این کنفرانس خبری، وی در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاری میراث فرهنگی CHN درباره خروج آثار تاریخی از فهرست میراث ملی با حکم دیوان عدالت اداری گفت: «طی برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته به زودی ملاقاتی با مسئولان دیوان عدالت اداری خواهم داشت و در این دیدار، درباره خروج آثار تاریخی از فهرست میراث ملی، صحبت می‌کنیم.»
 
طی چند سال گذشته آثار تاریخی اعم از خانه و بناهای ثبتی توسط مالکین و با حکم دیوان عدالت اداری از فهرست میراث ملی خارج و تخریب شده‌اند.
 
نجفی درباره مشکلات حقوقی حوزه میراث فرهنگی گفت: «به زودی گروهی حقوقی تحقیقات‌شان را دراین‌باره آغاز می‌کنند.»
 
معاون فعلی گردشگری در سمت خود می‌ماند
از جمله معاونینی که هنوز انتخاب نشده، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است.
 
نجفی دراین‌باره پاسخ داد که احتمالا معاون فعلی در سمت خود باقی می‌ماند و تغییری در این معاونت رخ نمی‌دهد.
 
هیچ شی‌ای از موزه‌ ملی دزدیده نشده‌است
رئیس سازمان میراث فرهنگی در پاسخ به این سئوال که شایعاتی درباره خروج برخی آثار تاریخی از موزه ملی شنیده می‌شود گفت: «طبق تحقیات انجام گرفته تا کنون مدارکی از خروج غیرقانونی اشیاء موزه ملی دردست نیست اما این تحقیقات همچنان ادامه دارد و در آینده نتایج آن اعلام می‌شود.
 
گزارش تکمیلی این جلسه به زودی منتشر می‌شود.


چاپ خبر
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 5 شهريور 1392برچسب:کارشناسان میراث فرهنگی به خانه خود بازگشتند , توسط نیما ذاکری سعید |
 
کارشناسان میراث فرهنگی به خانه خود بازگشتند
کارشناسان میراث فرهنگی و باستان شناسان پس از هشت سال دوری از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تغییر مدیریت این سازمان دوباره به خانه اصلی خود بازگشتند.

به گزارش خبرنگار مهر اولین نشست فصلی رئیس سازمان میراث فرهنگی با کارشناسان و فعالان سه حوزه کاری و خبرنگاران پیش از ظهر سه شنبه در ساختمان ارگ آزادی برگزار شد. این مراسم بر خلاف روال برنامه های پیشین سازمان میراث فرهنگی راس ساعت مقرر برگزار شد و سالن اجتماعات ارگ آزادی مملو از کارشناسان میراث فرهنگی، باستان شناسان، هنرمندان صنایع دستی و فعالان و کارشناسان گردشگری بود به نحوی که حتی روی پله های این سالن نیز کارشناسان نشسته بودند.

در این برنامه بسیاری از کارشناسان و باستان شناسانی که هشت سال به دلیل مصاحبه های انتقادی و یا موارد دیگر از ورود به سازمان منع شده بودند و یا ممنوع الکار شدند حضور داشتند. بسیاری از آن ها اعلام می کردند که هشت سال است پا در این ساختمان نگذاشتند. برخی دیگر بعد از 6 سال حضورشان را در این سازمان تجربه می کردند.

پس از پایان سخنرانی ها تمامی افراد باز هم در بخش های مختلف سازمان حضور داشتند و به یکدیگر تبریک می گفتند.

مهدی حجت معاون میراث فرهنگی بود که حاضران در برنامه از وی درباره مشکلی که برای چشمش به وجود آمده بود سوال می کردند او هم در پاسخ می گفت در این شب ها به دلیل اضطراب و نگرانی که بابت میراث فرهنگی دارم نتوانسته ام بیشتر از یک ساعت در طول شبانه روز بخوابم به همین دلیل چشمم خونریزی کرده است.

در حاشیه این مراسم خبرنگاران با کارشناسان و باستان شناسان صحبت می کردند و مدیران سازمان میراث فرهنگی نیز به آن ها می گفتند که از این پس درهای اطلاع رسانی به روی خبرنگاران باز شده است. در طول مدت این برنامه معاون سابق میراث فرهنگی و برخی دیگر از مدیرانی که از سال های گذشته هنوز در این سازمان حضور داشتند هنوز به این برنامه نیامده بودند.

کد خبر: 2124138
تاریخ مخابره : ۱۳۹۲/۶/۵ - ۱۴:۵۳
چاپ خبر
 

امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع " خبرگزاري مهر " مجاز می باشد
 
توقف فعالیتهای سیاسی در میراث فرهنگی/ طرح انتقال به شهرهای دیگر سازمان میراث فرهنگی را لگد مال کرد
رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: نگاه سیاسی به سازمان میراث فرهنگی آفت است. این نگاه را متوقف می کنم و اجازه نمی دهم فعالیت های سیاسی به هر شکل در قالب چارچوب سازمان انجام شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی نجفی در نخستین نشست فصلی رئیس سازمان میراث فرهنگی با معاونان و خبرنگاران که پیش از ظهر سه شنبه و راس ساعت 10:30 دقیقه در ساختمان ارگ آزادی برگزار شد سیاستها و راهبردهای این سازمان را تشریح کرد و گفت: در چهارسال اخیر این سازمان چهار مدیر داشته و من مدیر پنجم هستم . این سازمان جابجایی ها و تحولات زیادی را دیده است و از نظر مکانی نیز دچار تحول شد که اوج آن انتقال میراث فرهنگی و صنایع دستی به شهرهای دیگر بود که متاسفانه لطمه های جبران ناپذیری را به این سازمان وارد کرد و تعبیر لگدکوب شدن بیشتر ناظر به این طرح و برنامه بود.

وی گفت: سازمان میراث فرهنگی دوران پرتحولی را طی کرده است. در طول سالهای 83 که ادغام اول اتفاق افتاد و بعد از سال 85 که ادغام دوم صورت گرفت سازمان از دو مسئله اساسی رنج برد یک سو ناپیوستگی بخش ها بود. به رغم ایده ای که پشت این اقدام بود اما ناپیوستگیهایی در سازمان وجود داشت این سازمان نتوانست از جایگاه خود دفاع کند.

وی گفت: در هشت سال اخیر مشکل سازمان سیاسی شدن بود باید دست به دست هم بدهیم که این مشکلات را حل کنیم و برای بقیه مسائل راه حل پیدا کنیم.

وی ادامه داد: باید با تعریف نقش و کارکردهای مورد نظر سازمان بپردازیم و ارکان آن را سامان جدیدی ببخشیم و سازمان را بشناسیم و با تکیه بر موارد فرهنگی آن میراث فرهنگی را به دنیا معرفی کنیم.

نجفی تصریح کرد: باید از توان فکر همه کسانی که درک فرهنگی دارند استفاده کنیم. با کمال تاسف در حال حاضر فکر می کنم بخش زیادی از اهالی فرهنگ و هنر اگر نگوییم قهر هستند ولی رابطه خوبی با این سازمان ندارند باید کاری کرد که حتی به عنوان تفریح فرهنگیان در سازمان قدم بزنند و در جریان آنچه اتفاق می افتد قرار گیرند و تعامل وسیعی بین دانشگاهیان، اصحاب رسانه و سازمان به وجود آید چون معتقدیم به تعامل و ارتباط نیاز داریم. آنگاه است که می توان از عقبه اجتماعی صحبت کرد و در تکامل این عقبه می توان به سرمایه اجتماعی رسید و با اتکا به آن می توان امیدوار شد که سازمان نقش خود را در سه حوزه کاری خود به خوبی ایفا کند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: نگاه سیاسی به سازمان میراث فرهنگی آفت است. من این نگاه را متوقف می کنم و اجازه نمی دهم فعالیتهای سیاسی به هر شکل و بهانه ای در قالب چارچوب سازمان انجام شود. امیددارم مدیران متخصص را فرابخوانیم و کمک کنند به هدفمان برسیم.

وی گفت: سرگرم شدن به موارد تسهیلاتی هم برای این سازمان آفت است و ما را از مسائل اساسی تر دور می کند.

وی گفت: کسانی به ادغام سال 83 معترض هستند و معتقدند این ادغام به هدف نرسیده باید تحمل کنند. بدانند که آیا پس از ادغام کاری برای دستیابی به آن هدف انجام شده است یا نه. به نظرم آنچه از سال 83 به بعد اتفاق افتاد نمی تواند ملاک عمل باشد.

وی گفت: استفاده از فضای مجازی در سطح وسیع تری از آنچه که در سازمان بوده باید بیشتر شود چرا که معتقدم از این امکان بسیار بزرگ بسیار کم استفاده کرده ایم. ایجاد مجمع مجازی مشاوران سازمان در سطح کشور و بعد در سطح دنیا ضروری است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: باید تحولی در سازمان ایجاد کنیم که این سازمان تقریبا منزلت خود را به دست آورد و نه تنها در مسائل توسعه کشور نباید میراث فرهنگی را به انزوا بکشانیم بلکه باید نقش و جایگاه مهمی را در میراث فرهنگی تعریف کنیم.

وی درباره تفکیک فعالیت های سازمان گفت: باید روی این مسئله با دقت کار کنیم و این تقسیم بند ها را شرکت کنیم و نقش سازمان های دولتی و غیر دولتی در این سه بخش تعیین شود.

وی گفت: در بحث پژوهش میراث فرهنگی نیز مشکلات زیادی داریم. در بازدیدی که از پژوهشگاه داشتم شرمنده شدم. نباید صاحبان علم و فرهنگ در چنین شرایطی پژوهش کنند.

وی ادامه داد: بخش های صنایع دستی هم نباید به عنوان صنعتی کوچک دیده شوند. بازار صنایع دستی رو به تضعیف است و در بازارها از صنایع دستی دیگر کشورها دیده می شود. باید ذائقه مردم را تغییر داد. در گردشگری نیز اساس و رویکرد سازمان نگاهی فرهنگی به این حوزه است. باید با توجه به همه جوانب این بخش را توسعه داد.

وی گفت: از برنامه ملی گردشگری کمتر استفاده شده و حضور فعالان خصوصی در سازمان بسیار مورد نیاز است و می واند به اقتصاد کشور استفاده های زیادی برساند.

کد خبر: 2124108
تاریخ مخابره : ۱۳۹۲/۶/۵ - ۱۴:۴۹
چاپ خبر
 

امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع " خبرگزاري مهر " مجاز می باشد
اجتماعی > محیط زیست
نصب تابلوهای عبور یوز در جاده ها/ مرگ بیش از 11 یوزپلنگ در تصادفات جاده ای طی یک دهه
پس از مرگ دست کم 11 یوزپلنگ از حدود 70 یوزپلنگی که در کل کشور وجود دارد طی یک دهه اخیر مسئولان از نصب تابلوهای عبور یوز در یکی از مهمترین زیستگا ههای این گونه ارزشمند خبر می دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، روز گذشته مدیرکل محیط زیست استان سمنان از نصب  تابلوهایی با عنوان مسیر عبور یوزپلنگ در شهرستان شاهرود جاده میامی- مشهد و حوالی جاده ورودی به بیارجمند نخبر داده است.

به گفته وی، با توجه به قرار گرفتن مجموعه حفاظت شده توران به عنوان بزرگترین ذخیره گاه زیست کره کشور در جوار جاده اصلی سمنان –  مشهد و جاده اصلی شاهرود – بردسکن،  به منظور آموزش و ترغیب مردم به ویژه مسافران و رانندگان به رعایت سرعت مناسب در این محل ها، تابلو هایی با مضمون محل عبور حیوانات وحشی، البته با اندازه ای بزرگتر و با نماد یوزپلنگ آسیایی تهیه و به زودی در گذرگاه های عبور این گونه نادر نصب می شود.

ظهرابی افزود: ذخیره گاه زیست کره توران یکی از زیستگاه های مهم یوزپلنگ آسیایی است و وجود جاده ترانزیتی در حاشیه این ذخیره گاه که در کریدور مهاجرتی یوزپلنگ آسیایی به مناطق آزاد و قسمت شمالی جاده قرار دارد، نه تنها موجب برهم خوردن امنیت زیستگاه می شود، بلکه باعث اخلال در رفت و آمد و تصادفات جاده ای برای این گونه نادر و ارزشمند شده است.

دو توله یوزپلنگ کشته شده در برخورد با خودروهای عبوری در شمال پارک ملی توران / ۸ مرداد ۱۳۸۹

یکی از غم انگیزترین موارد از تلفات یوز در شمال پارک ملی توران، در تاریخ ۸ و ۹ مرداد ۱۳۸۹ اتفاق افتاد، زمانیکه تصادف و مرگ دو توله یوزپلنگ در ۸ کیلومتری غرب روستای عباس آباد توسط پلیس راه به محیط بانان گزارش داده شد، محلی که ایستگاه محیط بانی شمالی توران در آن واقع شده است.

 مرگ یوزپلنگ مادر در برخورد با خودروهای عبوری در توران یک روز پس از مرگ توله ها / ۹ مرداد ۱۳۸۹

محیط بانان که می دانستند یوزپلنگ مادر در محدوده تصادف به جستجوی توله هایش می پردازد، به گشت زنی در اطراف محل حادثه پرداختند اما موفق به یافتن یوز ماده نشدند. متاسفانه یک روز بعد از حادثه، یوزپلنگ مادر را در حالیکه بشدت مجروح شده بود در یک کیلومتری محل تصادف توله ها پیدا کردند و یوز مادر در مسیر دانشکده دامپزشکی گرمسار از بین رفت.

کشته شدن یوزپلنگ در تصادف جاده ای در منطقه حفاظت شده کالمند، فروردین ۱۳۸۷

یوزهای ایرانی جانورانی هستند که مسافت های طولانی را طی می کنند و برای جابجایی میان مناطق مختلف، گاهی صدها کیلومتر را می پیمایند. از همین رو عبور از جاده های مختلف برای آنها اجتناب ناپذیر است.

طی یک دهه اخیر در ایران ۲۷ یوزپلنگ به صورت مستند توسط عوامل انسانی مختلف از پای در آمده اند که حداقل ۱۱ مورد آن بر اثر برخورد با خودروهای عبوری بوده است.

 کشته شدن یوزپلنگ نر در تصادف جاده ای در پناهگاه وحش دربند راور

البته این آمار یوزپلنگ های کشته شده ای است که توسط افراد مشاهده و گزارش شده و مرگ آنها مستند شده است و احتمالا موارد بیشتری از مرگ یوزپلنگ ها در جاده های ایران رخ داده که گزارش یا مشاهده نشده است.

 
نخستین نشست رئیس سازمان میراث فرهنگی دولت یازدهم با خبرنگاران
رئیس سازمان میراث فرهنگی نخستین نشست خبری خود را پس از انتصاب در این سمت با خبرنگاران همزمان با هفته دولت برگزار می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، اولین نشست فصلی مدیران و فعالان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همزمان با هفته دولت با موضوع تبیین راهبردها و سیاست های سازمان در دولت یازدهم با حضور محمدعلی نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی و معاونان وی در این سازمان برگزار می شود.

خبرنگاران در این نشست سوالات خود را از رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز خواهند پرسید.

این مراسم روز سه شنبه پنجم شهریور ماه از ساعت 10:30 دقیقه در سالن آمفی تئاتر سازمان میراث فرهنگی برگزار می شود.

کد خبر: 2123086
تاریخ مخابره : ۱۳۹۲/۶/۴ - ۱۲:۵۹
چاپ خبر
 

امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع " خبرگزاري مهر " مجاز می باشد
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 4 شهريور 1392برچسب:درد و دل و خو استه های هنرمندان صنایع دستی , توسط نیما ذاکری سعید |

به نام خدای هنر آفرین                            

                                                                                                      صفحه :1

                                                                                          تاریخ :4/6/92

با سلام

ملت عزیز ایران و هنرمندان عزیز ایران زمین مقدمه را میگذارم کنار و به سراغ اصل مطلب میروم

میخواهم از دل هنرمندان این خاک و بوم که تابحال هیچ جایگاهی برای آنها در طول این سالیان مشخص نگردیده برایتان سخن بگویم :

مسئولین هرجای این کشور را که میبینیم برای خود یک انجمن امور صنفی و یک اتحادیه دارد که جوابگوی ارباب رجوع های خود میباشد و اهرمهایی را برای کمک به آنها در نظر میگیرند جالب اینجاست که صنایع دستی هر چندسال یکبار مانند یک گیره لباس به یک نهاد میچسبد و هر روز در یک جا به آن ضربه میزنند .

باید بگویم که  در ماه های اخیر همه جا سخن از سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری میباشد ولی جالب اینجاست که خبرگزاری ها در هر سایتشان که میبینیم فقط زده اند میراث فرهنگی و گردشگری،که این خود جای سوال دارد جایگاه صنایع دستی کجای این سایتهاست زیر پونزهای دیوار ! در روزنامه میخوانیم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری  ؟ نقش صنایع دستی در آنجا کجاست ؟ ماهنرمندان حتی یک سایت مستقل و یک خبرگزاری که اخبار و اطلاعات و راهنمایی کند ما را نداریم و اگر داریم ناشناخته و گاه بدون عناوین و تعطیل هستند حتی در محفل های بزرگ نیز سخنی در میان نیست از صنایع دستی ! مجلس کمیسیونی دارد به نام کمیسیون فرهنگی ،جایگاه  صنایع دستی کجا قرار دارد ؟ به قول مسئولین میراث فرهنگی دولت نهم بیش از دو میلیون هنرمند که کارشان صنایع دستی است را دارا هستیم ولی بدون هیچ جایگاهی . جایگاه ما هنرمندان کجا قرار دارد این را به ما نشان دهید ؟ در همه جا سخن از صادرات غیرنفتی است آیا صنایع دستی نمیتواند بهترین گزینه برای صادرات غیرنفتی باشد ؟ هنرمندان محتاج حمایتهای دولتی هستند تا بتوانند محصولات هنری و خارق العاده خود را عرضه و آنرا به دنیا صادرکنند چرا نباید یک متولی پیدا شود و هنرمندان که از پتانسیلهای بالای برخوردار هستند را شارژ و حمایت کنند و یک برنامه ریزی دقیق و مدون برای انها انجام دهد در قضیه خصوصی سازی سازمانم میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری مشکل بزرگ این است که سه سازمان که هرکدام وظیفه ای سنگین بردوش دارند ،بودجه ای را میگیرند ومن هنرمند که اطلاعی از از این بودجه ها ندارم نمیتوان نظری دهم و اینجاست که سوال برای من پیش می آید که هزینه سازمان صنایع دستی واقعن در کجا خرج میشود ؟ مسئولین محترم در روزهای اخیر شاهدآنیم که معاونت گردشگری و معاونت صنایع دستی را به بخش خصوصی میخواهند واگذارکنند،در رابطه با گردشگری چون من کارشناس نیستم و اطلاعاتی ندارم نمیتوانم سخنی بگویم و این مطلب را میتوانم بگویم که صنایع دستی هتل نیست که از هر مشتری یک مبلغ را دریافت و مالیات و.... را از روی آن بردارد و یا صنایع دستی رستوران و قهوه خانه نیست که بابت فروشش پول نقد از مردم دریافت کند و یا صنایع دستی آژانس مسافرتی نیست که بابت فروش بلیط حق الزحمه دریافت کند ، هنرمند چیزی که از نامش پیداست هنرمند است و با آفریده خود هست که میتواند زندگی خود را بچرخاند  پس چرا مسئولین صنایع دستی را در جایگاه گردشگری میبینند که میخواهند اینگونه بر بدن نحیف آن افتاده و تکه تکه اش کنند هنرمند اگر حمایت نشود منسوخ و به تاریخ خواهد پیوست .

هنرمندان دل پر از درد و غم دارند که در ذیل به تعدادی انگشت شمار از این مسائل گریزی میزنم البته امید دارم که مسئولین جدید آنرا خوانده و نگذارند مانند مسئولین قبل بی اهمیت بماند این موضوع ها  :

                                                                                                  صفحه:2

 

1 : در طول این سالها تا برین لحظه جایگاه هنرمندان صنایع دستی در هیچ جای ،دفاتر مسئولین جای نگرفته و نشان داده نشده است شاید این بی کفایتی مدیران قبل بوده که نتوانسته اند که هنر و هنرمندان و نبوغ آنها را تبلیغ و به عنوان یک جایگاه فرهنگی کشورمان آنرا به جهان صادر کنند .

2 : فرهنگ چیست ؟ فرهنگ را چگونه میتوان سینه به سینه به دست آیندگان سپرد ؟ در تمالمی حفاری های میراث فرهنگی نشان داده است که سفال ،چرم و......در بیشتر اماکن تاریخی پیداشده است این است فرهنگ و اصالت ، و چه کسانی این مهم را بر دوش دارند هنرمندان صنایع دستی که این فرهنگ و اصالت را سینه به سینه به آیندگان میسپارند پس جایگاه هنرمندان جایگاه باارزش و والایی ست که متاسفانه تا بدین لحظه این جایگاه  به هنرمندان روی خوش نشان نداده است به طور مثال برای نشان دادن نوع کار خود در شبکه جام جم 1 شما باید مبلغ یک میلیون تومان بدهی ودر این برنامه جایزه هم بدهی تا بتوانی کار خود را به دنیا نشان دهی و کسب درآمدی درست شود برای شبکه های ماهواره ای ،این است فرهنگ سازی که با پول هنرمندان بدست می آید .

3 : وضعیت گردش مالی هنرمندان در ایران چگون است برایتان بازگو میکنم : 1 کارگاههای کوچک خانگی 2 کارگاههای کوچک دو الی پنج نفره 3 کارگاه های بزرگ که متاسفانه در این قشر بسیار کم هستند . هنرمندان پتانسیل های بالایی دارند ولی از این پتانسیل تا بحال در جهت مثبت استفاده نگردیده و در واقع برنامه ای برای این پتانسیل در نظرگرفته نشده و مدیران آمده اند و با وامهای 5میلیون و 10 میلیون که این نوعی گداپروری ست نه حمایت از هنرمندان خواسته اند که مشکلات هنرمندان را کم کنند که این به نظر من کار اشتباه و گاه این وامها اصلا در صنایع دستی توسط وام گیرنده خرج نمیشود . کارشناسان خوب و توانا فراوان داریم که میتوانند راهی برای حل این مشکل و استفاده از این پتانسیل را داشته باشند تا این قشر از این نابسامانی خارج شوند .

4 اصل 44 قانون اساسی آمده است که کارهای تحت پوشش دولت که بخش خصوصی نیز میتواند در آن فعال باشد را به بخشهای خصوصی واگذار کنند . حال سوال این است هنرمندی که اکنون در وضعیت مالی خوب و مناسبی قرار ندارد تا مایحتاج کار خود را تامین کند ،چگونه میتواند از هزینه های خصوصی شدن بر آید ؟ هنرمندان کم بنیه و پتانسیل کاری بالایی را داراهستند که نیازمند حمایتهای دولتی میباشند که اگر این حمایتها نباشد در غیر اینصورت نابود خواهند شد به طور مثال : 1 راهکاری برای در اختیار گذاشتن وسایل کار و فروش محصولات برای هنرمندان 2 نمایشگاههای صنایع دستی رایگان با تبلیغ بالا برای این نمایشگاهها که مردم را فرهنگسازی برای خرید جنس داخلی ترغیب کند 3 شرکت دادن هنرمندان در نمایشگاههای خارجی 4ایجاد صندوق حمایت از هنرمندان صنایع دستی 5 کمیته پیگیری و حل مشکلات هنرمندان صنایع دستی 5 بیمه هنرمندان و خارج شدن ان از مدرک دادن فنی و حرفه ای که این خود زیر سوال بردن جایگاه هنرمندان صنایع دستی و صنایع دستی ایران است این عمل باید به شکل اصولی تعئین شود و حتی رشته هایی که جز صنایع دستی نیست و الان به نام صنایع دستی بیمه میشوند را طی یک برنامه ریزی سرو سامان بخشید  7 حق مالکیت اثر معنوی و ثبت شدن اثر هنرمندان تا کسی نتواند کپیبرداری و بنام خود اثرها را ثبت و جای دهد. 8 برگزاری کلاسهای بازرگانی و بازار یابی و کمیته های بازاریابی و فروش برای  فروش محصولات هنرمندان صنایع دستی .

کارشناسان میتوانند راجع به این مسئله ها نظرهای فراوانی و راهکارهایی داشته باشند تا این امر مهم تحقق یابد .

 

                                                                                                 صفحه :3

5 متاسفانه در روزهای اخیر شاهد آنیم که اشخاصی با منفعتهای شخصی سعی بر هم زدن و به جان هم انداختن هنرمندان کرده اند و تا حدود کمی شاید توانسته باشند تا بدین ترتیب از آب گل آلود ماهی های فراوانی بگیرند و ذهن هنرمندان را درگیر و مشکلات خود را سرپوشی دهند و کسی از انها سوال نکند که این بودجه هایی که به نام صنایع دستی گرفته شده در کجا و چگونه خرج گردیده است آقایان اگر واقعا به فکر هنرمندان و صنایع دستی که جزءی از فرهنگ کشورمان هست بیایید، و چاره ای بجوئید تا راهکاری برای حل مشکلات صنایع دستی داشته باشیم ما دلسوز و سینه سوخته هنر هستیم و عاشق فرهنگ و اصالت کشور مان و اگر چیزی میگوییم از روی دلسوزی بیان میکنیم نه قصد و قرض شخصی هنرمندان گاه طلبهای فراوانی را از سازمان و یا اتحادیه ها دارند که ماهها طول میکشد که بتوانند پول خود را دریافت کنند به نظر شما این خود یک معضل نیست ؟ و.......

6 مهمترین کار در بحث صنایع دستی یک واحد اطلاع رسانی دقیق مانند روزنامه و خبرگزاری ست که فقط مختص صنایع دستی باشد که اگر این امر صورت پذیرد و هنرمندان و علاقمندان به صنایع دستی براحتی میتوانند راهنمایی های خود را از این سایت کسب کنند البته بدون هیچ قصد و قرض سیاسی البته سایتهایی ذر این رابطه فعالیت میکنند که بیشتر آنها غیر فعال میباشند .

7 یک کیسیون در داخل مجلس مختص هنرمندان تشکیل شود تا به خواسته های این قشر که کم نیستند رسیدگی کند تابحال سخنی نبوده شاید کمیسیون فرهنگی مجلس این بار را بر دوش داشته باشد ولی بیشتر به میراث فرهنگی و گردشگری بها داده شده همانگونه که در مسئله خصوصی سازی زوم بیشتر از مسئولین روی گردشگری بود و حتی نامی از صنایع دستی به میان نیامد در بین این عزیزان .

8 حال هنرمندان ایران خواستارهستند :

- افرادی که در معاونت صنایع دستی گروههایی تشکیل داده و کارهایی که از دید ما کور ولی از پشت صحنه واضح و نمایان دست این افراد از دامان صنایع دستی کوتاه شود .

-بودجه هایی که معلوم نیست کجا و چگونه و به اسم صنایع دستی گرفته و خرج شده این بودجه ها را هدف سازی و به نفع هنرمندان استفاده کنند ،نه سودهای بانکی برای بعضی اشخاص

- هنرمندان حق سخنگویی و رای دادن به رئیس اتحادیه ها و انتخاب هئیت رئیسه اتحادیه را داشته باشند .

-نمایشگاههای در طول سال توسط شرکتهای خصوصی به اسم صنایع دستی و سوغات تشکیل میشود که با مجوز سازمان میراث فرهنگی این نمایشگاهها برگزار میگردد ولی متاسفانه در این نمایشگاهها جنسهای چینی ،آلو و لواشک و..... به جای صنایع دستی عرضه میشود که مدارک و عکسهای آن در بین ذهن هنرمندان موجود است و جایگاه واقعی هنرمندان را به سستی میکشاند و همینطور محلهای نامناسب برای زدن این نمایشگاه و فقط پرکردن جیب دلالها متاسفانه ،هنرمندان خواستار پیگیری این قضیه هستند چون گویی برای دلالان باب شده است به نام صنایع دستی و به  کام دلالان جنسهای چینی .

-هنرمندانی که در شهرهای جنوبی کشور و در مناطق ضعیف نشین هستند چگونه میتوانند با توجه به خصوصی شدن و پولی شدن نمایشگاهها در آن شرکت کنند و محصولات خود را بفروش برسانند و یا حتی چگونه میتوانند پول برای گرفتن کارت شناسایی و یا حق عضویت به شرکتهای تعاونی و اتحادیه ها پرداخت کنند که اگر این عمل صورت گیرد و هنرهای اصالت دار ما نابود خواهند شد و فقط ده تا پانزده هنر که درآمدزا هستند میتوانند رشد و نمو پیداکنند و بقیه به فراموشی سپرده خواهد شد و با توجه به پولی شدن نمایشگاههای صنایع

                                                                                                  صفحه:4

دستی نقش دلالها و واسطه ها و فروشندگان محصولات خارجی نمایانتر خواهد گردید و دیگر چیزی به نام نمایشگاه صنایع دستی که فقط هنرمندان آنرا جلوه میبخشند و زیبا میکنند معنایی نخواهد داشت .

9 سوالی که ذهن هنرمندان را بیشتر آزار میدهد اتحادیه ها و یا شرکت تعاونی هایی که قرار است این خصوصی سازی را به آنها تحویل دهند چه کسانی هستند و چه رزومه موفقی در کارنامه خود دارند و درطول این سالیان برای هنرمندان چه کارهای مسمر ثمری را انجام داده اند و آیا میتوان این وظیفه سنگین را برعهده آنها قرار داد ؟ هزینه هایی که داده میشود به چه نحو و چگونه ودر طی کدام دستورالعملی قرار است صورت گیرد چرا این دستورالعمل برای هنرمندان تابدین لحظه روشن نگردیده است و برای حمایت از هنرمندان چه راهکارهایی در نظر گرفته شده چرا کسی توضیح منطقی نمیدهد تا هنرمندان معترض به اینگونه خصوصی سازی عجولانه را قانع کند .

این فقط گوشه ای از مشکلات هنرمندان است که به هر شهری میروی درد و دل هنرمندان را گوش میدهید میدانید و پی میبرید که اینجا به قول آقای بهشتی ویرانه ایست و دوباره باید خشت وگل آن را دوباره روی هم چید تا از نو ساخته شود .

 

 

 

 

 

 

                                            با درود فراوان نیماذاکری سعید

                     هنرمند رشته سراجی سنتی – حکاکی روی چرم – نقاشی روی چرم

                                                       4/6/92

 

 

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 4 شهريور 1392برچسب:حضور هنرمندان استان فارس در جشنواره ملی آش ایرانی, توسط نیما ذاکری سعید |

هنرمندان خوش ذوق استان فارس در جشنواره ملی آش ایرانی حضور خواهند یافت.به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان فارس ، هنرمندان این استان از 25 تا 29 شهریور ماه سال جاری در جشنواره ملی آش ایرانی که در استان زنجان برگزار می گردد حضور خواهند یافت .خراسان شمالی؛ نمايشگاه سراسري صنايع دستي برگزار مي شود

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 4 شهريور 1392برچسب:خراسان شمالی؛ نمايشگاه سراسري صنايع دستي برگزار مي شود, توسط نیما ذاکری سعید |
نمايشگاه سراسري صنايع دستي برگزار مي شود
 

نمايشگاه سراسري صنايع دستي  با حضور هنرمندان برترین رشته های صنایع دستی از 12لغايت 16شهريورماه در استان خراسان شمالی برگزار مي شود.

 

بدر اين نمايشگاه از تمامي استان ها وهنرمندان دعوت شده است تا برترين رشته هاي صنايع دستي واصالت دار خودرا براي نمايش وفروش محصولات ارائه کنند.

 

علي عابدي معاون صنايع دستي در اين زمينه گفت:کليه هزينه هاي نمايشگاه اعم از غرفه واسکان وپذيرايي جهت صنعتگران وهنرمندان رايگان است.

 

وي افزود: از مجموعه سه غرفه معرفي شده به هر استان يک غرفه بصورت زنده مي تواند مي تواند رشته مورد نظررا معرفي نمايد.

 

معاون صنايع دستي همچنين پوشيدن لباس محلي توسط هنرمنداني که به توليد زنده مي پردازند را یکی از دیژگی های جالب این نمایشگاه دانست و يادآورشد: تا کنون استانهاي ‌آذربايجان شرقي،غربي ،بوشهر وتهران اعلام آمادگي قطعي نموده اند که ساير استان ها نيز در حال اعلام قطعي هستند.

 

اين نمايشگاه قرار است در محل منطقه نمونه ملي بش قارداش افتتاح شود.

گفتنی است، منطقه بش قاردارش در شش كيلومتري جنوب شهر بجنورد و بر سر راه بجنورد به اسفراين در  محوطه اي زيبا با درختان سر به فلك كشيده و استخرهاي آب قرار دارد. این مجموعه  قدمتي ديرينه دارد . بش قارداش امروز مجموعه اي است تاريخي - تفريحي كه آب چشمه آن از معروفترين آبهاي معدني شرق كشور محسوب مي شود . بش قارداش به شماره 4136 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است .
 
برگزاری مزایده برای فروش خانه تاریخی پیرنیا/ تخریب خانه ای که در آن فرمان مشروطیت انشا شده بود
خانه تاریخی پیرنیا قرار است طی مزایده ای که فردا (دوشنبه) برگزار می شود به قیمت 122 میلیارد و چهارصد هزار ریال فروخته شود. پیش از این نیز نقاشیهای دیواری این خانه تاریخی لاله زار تهران دزدیده شده بود.

به گزارش خبرنگار مهر، خانه پیرنیا واقع در خیابان لاله زار نو در ابتدای کوچه پیرنیا که فرمان مشروطیت در آن انشاء شده است به فروش گذاشته شد. این در حالی است که چند ماه پیش هم نقاشیهای دیواری منحصر به فرد این عمارت غارت و دزدیده شد. نقاشیهای که تماما مربوطه به دوران قاجار بود و با تزئینات گچ بری زیبا بر روی دیوار نصب شده بود و پس از سرقت، جای قابها و گچ بری هایش را با کاهگل پوشاندند.

این عمارت ابتدا جزو عمارت اصلی خانه مشیرالدوله پیرنیا بوده که بعدها رها ، متروک و مخروبه شد. قسمتی از مجموعه خانه مشیرالدوله پیرنیا که در انتهای کوچه قرار دارد ،‌ در یازدهم مرداد سال 1376 با شماره 1899 در فهرست (سیاهه)‌ آثار ملی ایران به ثبت رسید ولیکن این عمارت تنها قسمتی از کل مجموعه خانه بوده است. متاسفانه در زمان ثبت این اثر املاک مجاور که املاک تفکیک شده از عمارت اصلی بودند در نظر گرفته نشده و این عمارتها مخروبه شد.

در این خانه که اکنون در لیست آگهی فروش (مزایده) یک سازمان گنجانده شده است، چندین اصله درخت کاج تهران و درختان دیگر که نشان از کهنسالی عمارت دارد دیده می شود. در قسمت شمالی 3 اتاق با سقف های شیروانی قرار دارد که روبروی هرکدام از اتاقها ایوانی قرار دارد که با دو ستون با گچبری های منحصر به فرد تزئین شده است. بر روی این دیوار ایوان ها و در قابهای گچ بری شده ، تصاویری از مشاهیر دوران قاجار بر روی بوم نقش بسته بود که 6 ماه گذشته آنها هم به سرقت رفت!

از آنجا که واحدهای مشرف به خیابان لاله زار در سالهای گذشته به عنوان انبار و واحد تجاری مورد بهره برداری قرار گرفته بود و با توجه به مزایده گذاشتن این ملک، احتمال تخریب کامل آن و احداث مجتمع تجاری به جای آن وجود دارد.

حسن پیرنیا، ملقب به مشیرالملک و بعد مشیرالدوله متولد تبریز و از سیاستمداران به نام بوده که چندین دوره نخست‌وزیر و نماینده مجلس ایران در دوران احمدشاه  است. حسن پیرنیا در ده سال آخر عمر اغلب به کارهای فرهنگی و علمی اشتغال داشت و آثار با ارزشی همچون مجموعه سه جلدی تاریخ ایران باستان و داستان‌های ایران قدیم و حقوق بین‌الملل را نوشت. کتاب تاریخ ایران باستان (در سه جلد) نخستین کتابی است که به شیوه علمی و بر اساس مستندات و کشفیات باستان‌شناسی در باره گذشته تاریخی ایران نگاشته شد و هنوز هم مورد توجه‌است. نکته حائز اهمیت این خانه این است که نخستین قانون مدون حقوق بین المللی به زبان فارسی و از همه مهم تر فرمان مشروطیت را در این خانه نگاشته شده است.

..........................

عکس از شهرام شهریار

 

کد خبر: 2122159
تاریخ مخابره : ۱۳۹۲/۶/۳ - ۱۰:۴۸
چاپ خبر
 

امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع " خبرگزاري مهر " مجاز می باشد

صفحه قبل 1 ... 7 8 9 10 11 ... 42 صفحه بعد

.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.